Probleemstelling: Bij het ontwerpen van instructie om leerlingen te stimuleren kritisch met internetbronnen en informatie om te gaan, zijn verschillende opties mogelijk: 1) aparte lessen in informatievaardigheden, bijvoorbeeld onder leiding van een schoolmediathecaris, of 2) geintegreerde lessen waarin naast vakinhoud ook aandacht is voor informatievaardigheden. Hoe kijkt u hier tegenaan?
Hier eindigt vandaag de masterclass mee, ik ben erg benieuwd welke mening jij als lezer hierover hebt.
Voordat we tot de probleemstelling kwamen, hebben we een aantal studies vergeleken en vervolgens zelf een lesvoorbeeld gemaakt.
Ik zal vandaag als blog gewoon mijn opdrachten hier toevoegen en eventuele reacties afwachten.
Used studies:
- Kuiper, E., Volman, M.L.L. & Terwel, J. (2009). Developing Web literacy in collaborative inquiry activities. Computers and Education, 52, 668-680. (download)
- Raes, A., Schellens, T., De Wever, B., & Vanderhoven, E. (2012). Scaffolding information problem solving in Web-based collaborative inquiry learning, Computers & Education, 59(1), 82-94. (download)
- Stadtler, M. & Bromme, R. (2008). Effects of the metacognitive computer-tool met.a.ware on the web search laypersons. Computers in Human Behavior, 24, 716-737. (download)
- Walraven, A., Brand-Gruwel, S., & Boshuizen, H.P.A. (2010). Fostering transfer of web searchers’ evaluation skills: A field test of two transfer theories. Computers in Human Behavior, 26, 716-728. (download)
- Wopereis, I., Brand-Gruwel, S., & Vermetten, Y. (2008). The effect of embedded instruction on solving information problems. Computers in Human Behavior, 24, 738-752. (download)
|
Target group
|
Aspects taught to develop information
problem solving (IPF)skills
|
Principles of instruction
|
Effects of intervention
|
1
|
Primary education.
5the grade students
|
Development of web literacy.
Web searching
skills
Web reading skills
Web evaluation
skills
|
Collaborative
inquiry activities; The project used was
on the subject of ‘health food’. Out of the real world, meaningful and
challenging. A socio-cultural approach.
|
All classes, but
one, show knowledge gain.
|
2
|
Secondaryschool
students who are learning sience. Mixed gender and prior knowledge
|
Improve
domain-specific knowledge and metacognitive awareness during IPS
|
Scaffolding;
teacher-enhanced, technology-enhanced and both together.
(Vygotsky;
socio-cultural approach)
|
Multiple
scaffolding enhance knowledge acquisition and metacognitive awareness in
mixed groups students
|
3
|
Laypersons
|
Internet research
|
A metacognitive
computer-tool ‘met.a.ware’. It
supports internet research for medical information.
|
the tool helps to
structure the information for the layperson, it support the internet
research.
|
4
|
Secondary education
students (age 14-15)
|
A complex cognitive
skill; evaluating results. Especially the knowledge and use of evaluation
criteria.
|
Two programs
related to transfer theories.
1.
Development
of a rich knowledge structure (mindmapping f.e.)
2.
Paying
explicit attention to the various steps in a IPS-process (process worksheets
f.e.)
|
Both the programs
enable the transfer.
It is possible to teach
the use of evaluation skills in a way that students transferre it to new
situations or tasks.
|
5
|
Distance education
students psychologie
|
IPS skills;
identify information needs, locate corresponding information sources, extract
and organize relevant information from each source and synthesize information
from a variety of sources.
|
Explicit and
intensive instruction of IPS embedded in the course.
|
the students
regulate the IPS process more often than students without extra instruction.
|
Uit bovenstaande tabel komt naar voren dat
aandacht besteden aan informatievaardigheden leerlingen en studenten helpt om
deze complexe cognitieve taak uit te voeren.
Deze “aandacht” kan op verschillende wijze
vorm gegeven worden. Heel expliciet (5) bij de lesopdrachten instructies geven
mbt de informatievaardigheden, het inbedden in je onderwijs. Hierbij kan het Zes-fasen-model;
Definiëren, Zoeken, Selecteren en beoordelen, Verwerken, Presenteren en
Evalueren een mooie kapstok zijn.
Van groot belang is dat de studenten het
geleerde ook toegaan passen op andere situaties dan waarin het geleerd wordt.
Dit blijkt ook zo te werken uit bovenstaande tabel (4), het leren gebruiken van
‘mindmaps’ of het aanbieden van ‘werkstaten’ kan in allerlei verschillende
vakgebieden gebruikt worden.
Ook blijkt het te werken (1, 2) om de
opdrachten te baseren op ‘real life’ zaken waar de leerlingen en studenten mee
te maken hebben. Projecten die voor hen betekenisvol en uitdagend zijn, in de
zone van de naaste ontwikkeling, leiden tot kennisverdieping –verbreding. Het
leidt ook tot het zich bewust zijn (metacognitie) van de vaardigheden,
strategieën (dwz. werkwijzen) die nodig zijn om het zoeken naar de informatie
effectief uit te voeren. In de klas een
groepsgesprek over een bepaald onderwerp houden en uitdiepen samen bespreken
hoe je het uit kunt zoeken en de leerlingen in groepjes samen laten werken en
onderzoeken hoe dat dan werkt op de computer is hiervoor een mogelijkeid.
Uitdagen en belonen! Voor een goede transfer is het bij studenten HBO
bijvoorbeeld van groot belang dat de vaardigheid steeds gebed is in de
vakinhoud behorende bij het beroep.
Ook het gebruik maken van computerprogramma’s
die de informatieve structureren en vervolg stappen aanreiken (3) helpen om te
komen tot de juiste informatie. De studenten leren gebruik te maken van
zoekprogramma’s, ze te wijzen op de verschillende zoekprogramma’s en wanneer
welke te gebruiken kan een goed hulpmiddel zijn voor een kritisch
webgebruik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten