donderdag 14 maart 2013

Masterclass OU dag 2

Probleemstelling - dag 2
Probleemstelling: Bij het ontwerpen van instructie om leerlingen te stimuleren kritisch met internetbronnen en informatie om te gaan, zijn verschillende opties mogelijk: 1) aparte lessen in informatievaardigheden, bijvoorbeeld onder leiding van een schoolmediathecaris, of 2) geintegreerde lessen waarin naast vakinhoud ook aandacht is voor informatievaardigheden. Hoe kijkt u hier tegenaan?

Hier eindigt vandaag de masterclass mee, ik ben erg benieuwd welke mening jij als lezer hierover hebt.



Voordat we tot de probleemstelling kwamen, hebben we een aantal studies vergeleken en vervolgens zelf een lesvoorbeeld gemaakt.
Ik zal vandaag als blog gewoon mijn opdrachten hier toevoegen en eventuele reacties afwachten.

Used studies:
  1.  Kuiper, E., Volman, M.L.L. & Terwel, J. (2009). Developing Web literacy in collaborative inquiry activities. Computers and Education, 52, 668-680. (download)
  2.  Raes, A., Schellens, T., De Wever, B., & Vanderhoven, E. (2012). Scaffolding information problem solving in Web-based collaborative inquiry learning, Computers & Education, 59(1), 82-94. (download)
  3.  Stadtler, M. & Bromme, R. (2008). Effects of the metacognitive computer-tool met.a.ware on the web search laypersons. Computers in Human Behavior, 24, 716-737. (download)
  4.  Walraven, A., Brand-Gruwel, S., & Boshuizen, H.P.A. (2010). Fostering transfer of web searchers’ evaluation skills: A field test of two transfer theories. Computers in Human Behavior, 26, 716-728. (download)
  5.  Wopereis, I., Brand-Gruwel, S., & Vermetten, Y. (2008). The effect of embedded instruction on solving information problems. Computers in Human Behavior, 24, 738-752. (download)


Target group
Aspects taught to develop information problem solving (IPF)skills
Principles of instruction
Effects of intervention
1
Primary education. 5the grade students
Development of  web literacy.
Web searching skills
Web reading skills
Web evaluation skills
Collaborative inquiry activities; The project  used was on the subject of ‘health food’. Out of the real world, meaningful and challenging. A socio-cultural approach.

All classes, but one, show knowledge gain.
2
Secondaryschool students who are learning sience. Mixed gender and prior knowledge
Improve domain-specific knowledge and metacognitive awareness during IPS
Scaffolding; teacher-enhanced, technology-enhanced and both together.

(Vygotsky; socio-cultural approach)


Multiple scaffolding enhance knowledge acquisition and metacognitive awareness in mixed groups students
3
Laypersons
Internet research
A metacognitive computer-tool ‘met.a.ware’.  It supports internet research for medical information.
the tool helps to structure the information for the layperson, it support the internet research.
4
Secondary education students (age 14-15)
A complex cognitive skill; evaluating results. Especially the knowledge and use of evaluation criteria.
Two programs related to transfer theories.
1.     Development of a rich knowledge structure (mindmapping f.e.)
2.     Paying explicit attention to the various steps in a IPS-process (process worksheets f.e.)
Both the programs enable the transfer. 
It is possible to teach the use of evaluation skills in a way that students transferre it to new situations or tasks.
5
Distance education students psychologie
IPS skills; identify information needs, locate corresponding information sources, extract and organize relevant information from each source and synthesize information from a variety of sources.
Explicit and intensive instruction of IPS embedded in the course.
the students regulate the IPS process more often than students without extra instruction.


Uit bovenstaande tabel komt naar voren dat aandacht besteden aan informatievaardigheden leerlingen en studenten helpt om deze complexe cognitieve taak uit te voeren.
Deze “aandacht” kan op verschillende wijze vorm gegeven worden. Heel expliciet (5) bij de lesopdrachten instructies geven mbt de informatievaardigheden, het inbedden in je onderwijs. Hierbij kan het Zes-fasen-model; Definiëren, Zoeken, Selecteren en beoordelen, Verwerken, Presenteren en Evalueren een mooie kapstok zijn.
Van groot belang is dat de studenten het geleerde ook toegaan passen op andere situaties dan waarin het geleerd wordt. Dit blijkt ook zo te werken uit bovenstaande tabel (4), het leren gebruiken van ‘mindmaps’ of het aanbieden van ‘werkstaten’ kan in allerlei verschillende vakgebieden gebruikt worden.
Ook blijkt het te werken (1, 2) om de opdrachten te baseren op ‘real life’ zaken waar de leerlingen en studenten mee te maken hebben. Projecten die voor hen betekenisvol en uitdagend zijn, in de zone van de naaste ontwikkeling, leiden tot kennisverdieping –verbreding. Het leidt ook tot het zich bewust zijn (metacognitie) van de vaardigheden, strategieën (dwz. werkwijzen) die nodig zijn om het zoeken naar de informatie effectief uit te voeren.  In de klas een groepsgesprek over een bepaald onderwerp houden en uitdiepen samen bespreken hoe je het uit kunt zoeken en de leerlingen in groepjes samen laten werken en onderzoeken hoe dat dan werkt op de computer is hiervoor een mogelijkeid. Uitdagen en belonen! Voor een goede transfer is het bij studenten HBO bijvoorbeeld van groot belang dat de vaardigheid steeds gebed is in de vakinhoud behorende bij het beroep.
Ook het gebruik maken van computerprogramma’s die de informatieve structureren en vervolg stappen aanreiken (3) helpen om te komen tot de juiste informatie. De studenten leren gebruik te maken van zoekprogramma’s, ze te wijzen op de verschillende zoekprogramma’s en wanneer welke te gebruiken kan een goed hulpmiddel zijn voor een kritisch webgebruik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten