woensdag 13 maart 2013

masterclass "Hoe maak ik van mijn leerlingen kritische weggebruikers"

Dag 1:

Start van de masterclass die ik volg via de @OU_Nederland, #celstec.
De leerdoelen spreken mij aan dus we gaan ertegen aan deze week.

De deelnemers aan de masterclass verschillen in leerbehoeften, voorkennis en werkcontext. De opzet is dan ook zo gekozen dat u voor een groot deel zelf uw leerdoelen kunt bepalen rond de gekozen thematiek. In de intake vragenlijst wordt u ook gevraagd welke doelen u precies voor uzelf heeft. De masterclass is zo ingericht dat u ten minste het volgende kunt bereiken:
  • u verwerft kennis van de belangrijkste methoden en theorieën ten aanzien van de thematiek;
  • u wisselt kennis en ervaring uit over de thematiek met anderen in de masterclass;
  • u verwerft een basis om het besprokene toe te passen in de eigen beroepspraktijk;
  • u kunt rapporteren, discussieren en reflecteren op de thematiek.


De oriëntatie op de masterclass is gestart. Het invullen van de vragenlijst de eerste actie. 
Hetgeen vervolgens als informatie literatuur en filmpjes wordt voorgeschoteld is smullen voor mij. Het meeste is in meer of mindere mate bekend en het fijne daaraan is dat er veel "AHA-erlebnissen"  ontstaan. 
Voordeel van deze masterclass vind ik nu al dat ik opgedragen krijg wat er moet gebeuren. En voor mij is dat een mooi duwtje in de rug om de tijd vrij te maken om me te verdiepen in een onderwerp. Het is net als zwemmen, een hobby van mij, als je eenmaal in het bad ligt en zwemt is het heerlijk! 
Ik hoop tot komende woensdag elke dag een heerlijke 'plons' te maken.




De opdracht bij de orientatie was om een antwoord te geven op de vraag: 
"Onderwijs in informatievaardigheden en vooral onderwijs in het kritisch gebruik van internetbronnen is noodzakelijk. Vraag is hoe we dit onderwijs het beste kunnen vormgeven. Wat is uw mening hierover?"
Het antwoord hierop staat als reactie onder de betreffende site, maar ook hier.
Als HBO-docent heb ik mede het vak informatievaardigheden voor de opleiding pedagogiek ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit als project gekoppeld aan het project "taalontwikkelend onderwijs" (lectoraat 'ontwikkelingsgericht onderwijs'-Hogeschool Inholland). 
Het goed kunnen analyseren van een probleem is een samenspel tussen taalvaardigheid, kennis en cognitie. Een goede analyse is weer van belang voor het zoeken naar de oplossing zoals ook in het model van Brand-Cruwel wordt uitgelegd.  Jeroen Clemens vanuit mijn ervaring kan ik van harte de stelling ondersteunen dat tekstbegrip een essentiële vaardigheid is. De studenten, vers van de Havo, behoren hier in ondersteund te worden en vanuit ons project bleek uit het opdrachtsverslag dat de student beter analyseerde en kritischer informatie had verwerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten